Artikel 1 - Definities
A-ligned Creatives BV, gevestigd te Leopoldsburg, BTW-nummer BE0804.761.785, wordt in deze
algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
1. De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als klant.
2. Partijen zijn dienstverlener en klant samen.
3. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.
Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden,
overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is
overeengekomen.
De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen
resultaatsverplichtingen.
Artikel 3 - Betaling
Facturen moeten binnen 20 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk
andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van
het
verschuldigde bedrag op het door dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer.
Iedere niet tijdige betaling op de vervaldag geeft automatisch en van rechtswege zonder
voorafgaande ingebrekestelling aanleiding tot de betaling van een schadevergoeding van 10% van
het factuurbedrag met een minimum van 75 Euro. Elk openstaand bedrag brengt bovendien van
rechtswege, automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling vanaf datum der
opeisbaarheid interesten op berekend op basis van de intrestvoet zoals bepaald in de wet van
2.08.2002. Deelbetalingen worden eerst aangerekend op openstaande kosten, vervolgens op
vervallen interesten en alsdan op de oudste vervallen schuld in hoofdsom. Iedere laattijdige
betaling brengt met zich mee dat alle andere nog niet vervallen schulden onmiddellijk en van
rechtswege opeisbaar worden. Aanvaarding van wissels of andere betalingsmiddelen, doet geen
schuldhernieuwing ontstaan. Indien er een tekortkoming aan de geleverde materialen zou worden
vastgesteld of een onderdeel dient nageleverd, is de klant niet gerechtigd dit in te roepen om
betaling te onthouden, aangezien daartoe servicegarantie geleverd wordt.Blijft klant in gebreke,
dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering
komen voor rekening van de klant. Wanneer klant in verzuim is, is hij naast de hoofdsom tevens
wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan
dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant zijn de
vorderingen
van dienstverlener op de klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert klant zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij
nog
steeds verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.
Artikel 4 - Aanbiedingen en offertes
De aanbiedingen van dienstverlener zijn hooguit 2 weken geldig, tenzij in het aanbod een andere
termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard,
dan vervalt het aanbod.
Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht
op
ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit
uitdrukkelijk
én schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5 - Prijzen
De op aanbiedingen, offertes en facturen van dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief
btw en
eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen.
Verhogingen
hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de
aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot
prijsverhogingen.
Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een
vaste prijs overeenkomen.
Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de
dienstverlening
worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de
gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden
verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de
dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10%
vanaf te afwijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener
klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Klant heeft in dat geval het
recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10%
uitkomt.
Artikel 6 - Prijsindexering
De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op
het op dat moment gehanteerde prijspeil. Dienstverlener heeft het recht de aan klant te
berekenen vergoedingen jaarlijks per 1 januari aan te passen.
Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld
aan klant.
Artikel 7 - Informatieverstrekking door klant
Klant stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor
dienstverlener.
Klant is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor
het
correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter
beschikking te stellen
Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter
beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor
zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
Klant vrijwaart dienstverlener voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het
niet
voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.
1. Indien en voor zover klant dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende
bescheiden.
Stelt klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en
bescheiden
beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit
voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van klant.
Artikel 8 - Intrekking opdracht
Het staat klant vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
1. Wanneer klant de opdracht intrekt, is klant verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte
onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst
Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen
van goed vakmanschap uit.
1. Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het
eventueel
afgesproken voorschot.
Het is de verantwoordelijkheid van klant dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.
Artikel 10 - Contractduur opdracht
De overeenkomst tussen klant en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de
aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders
zijn
overeengekomen.
Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden
een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn
moet klant dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11 - Wijziging van de overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van
de
opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen
partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip
van
voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt klant hiervan zo
spoedig mogelijk op de hoogte.
Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties
heeft, licht dienstverlener klant hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in
hoeverre
de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg
heeft.
Artikel 12 - Overmacht
In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van
dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens klant niet aan dienstverlener kan
worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener onafhankelijke
omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens klant geheel of gedeeltelijk
wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van
dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend
wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen,
stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet
aan
zijn verplichtingen jegens klant kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang
dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde
situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk
geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot
vergoeding van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand
enig voordeel geniet.
Artikel 13 - Verrekening
Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan dienstverlener te verrekenen met een vordering
op dienstverlener.
Artikel 14 - Opschorting
Klant doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende
verbintenis op te schorten.
Artikel 15 - Overdracht van rechten
Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de
voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding
met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 16 - Verval van de vordering
Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door dienstverlener vervalt in elk geval 12
maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee
wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek.
Artikel 17 - Verzekering
Klant verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende
overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij klant aanwezig zijn en zaken die onder
eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder
andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
1. Klant geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 18 - Aansprakelijkheid schade
Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij
dienstverlener de schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.
In het geval dat dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan klant bedraagt de schade
niet meer dan het honorarium.
Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van
een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de
gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt
vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.
De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade
die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door dienstverlener
bij de
uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of
andere zaken.
Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van dienstverlener voor schade die het gevolg is van opzet
of
bewuste roekeloosheid van dienstverlener, zijn leidinggevende of ondergeschikten.
Artikel 19 - Aansprakelijkheid klant
Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk
aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd
zijn.
Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een
rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé klant zijn. Daarvoor is vereist dat
deze natuurlijke persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de
rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk
aansprakelijk voor de betaling van de factuur, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van
klant, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van klant als natuurlijk persoon of hen
beiden is gesteld.
Artikel 20 - Vrijwaring
De klant vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door
dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 21 - Klachtplicht
Klant is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan
dienstverlener en dit uiterlijk binnen 3 dagen na het vaststellen van het voorwerp van de klacht. De
klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener
in staat is hierop adequaat te reageren.
Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere
werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 22 - Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
De bij klant aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener
totdat klant de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan dienstverlener zich
beroepen
op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft
dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel
alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval
niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch
op enige andere wijze te bezwaren.
Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform
afspraak is voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd
totdat klant volledig en conform afspraak heeft betaald.
In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van klant zijn de verplichtingen van
klant
onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 23 - Intellectueel eigendom
Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele
absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en
modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere
informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van
dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere
wijze worden gebruikt.
Klant verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde
vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene
waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Klant verplicht zich zijn
personeel
en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke
geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.
Artikel 24 - Geheimhouding
Ieder der partijen houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van de andere partij ontvangt
en
alle andere informatie betreffende de andere partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan
vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat
de verspreiding daarvan de andere partij schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige
maatregelen om te waarborgen dat zijn personeel de genoemde informatie ook geheimhoudt.
1. De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
a. die op het moment dat de ontvanger deze informatie ontving al openbaar was of nadien
openbaar is geworden zonder een schending door de ontvangende partij van een op hem
rustende geheimhoudingsplicht;
a. waarvan de ontvangende partij kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het
moment van verstrekken door de andere partij;
b. die de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was
deze informatie aan de ontvangende partij te verstrekken
a. die door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor
een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 25 - Boete op overtreding geheimhoudingsplicht
Overtreedt klant het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt klant
ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000 voor elke overtreding
en daarnaast een bedrag van € 500 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of
de overtreding aan klant kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze
boete geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen
sprake te zijn van enige vorm van schade.
Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de
overige
rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Klant neemt geen medewerkers van dienstverlener (of van ondernemingen waarop dienstverlener
ter uitvoering van deze overeenkomst een beroep heeft gedaan en die betrokkenen zijn (geweest)
bij de uitvoering van de overeenkomst) in dienst. Ook laat hij hen niet anderszins direct of
indirect
voor zich werken. Dit verbod geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst tot een jaar na
beëindiging daarvan. Op dit verbod geldt één uitzondering: partijen kunnen in goed zakelijk overleg
met elkaar andere afspraken maken. Deze afspraken gelden voor zover die schriftelijk zijn
vastgelegd.
Artikel 26 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
1. De Belgische rechter in het arrondissement Antwerpen, afdeling Hasselt is exclusief bevoegd om
van enig geschil in het kader van de dienstverlening tussen dienstverlener en klant kennis te
nemen.